Część V - Promocja i reklama


   Przechodzimy do bardzo ważnej części Twojej działalności. Reklama bowiem jest motorem napędowym sprzedaży. Ty, jako partner serwisów internetowych sprzedajesz (choć lepszym określeniem jest – promujesz) produkty oferowane przez te serwisy. Robisz to na swoim blogu, więc to swój blog musisz zareklamować najpierw. Można bowiem mieć nawet najlepsze produkty ale nic na nich nie zarobić, jeśli ludzie się o nich nie dowiedzą. Celem Twoich działań będzie więc, aby jak najwięcej internatów dowiedziało się o Twoim blogu.

   Nauczę Cię aby na blog przyciągać osoby zainteresowane jego tematem. Tylko tacy internauci mogą stać się klientami. Trudno bowiem oczekiwać, że ktoś, kto szuka np. bajek dla dzieci kupi od ciebie poradnik psychologiczny i na odwrót. Nie dość, że nie kupi to jeszcze w jego oczach staniesz się natrętem lub naciągaczem.

   Szkoda Twojej energii i czasu na sprzedawanie wszystkiego – wszystkim. Skup się na swojej niszy, rozpoznaj ją i swoich nowych klientów, aby skutecznie przyciągać ich na blog i dostarczać im informację, której potrzebują.

   Na początek trochę teorii. Swoje działania będziesz kierować na reklamę w wyszukiwarce Google. Inne wyszukiwarki, jak Yahoo!, Bing, czy polska WP posiadają razem ok. 13 % rynku. Pozostałe 87% obsługuje Google. Można więc przyjąć, że 87% internatów w Polsce (na świecie jest z resztą podobnie) korzysta z wyszukiwarki Google. Zobacz, jaki to wielki rynek. Rzesza ludzi, którzy każdego dnia szukają w Google informacji, produktów, usług. Priorytetem dla każdego przedsiębiorcy powinno być, aby jego strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwania Google. Na dzień dzisiejszy reklama w wyszukiwarce, obok e-mail marketingu, należy do najskuteczniejszych form reklamy w Internecie.

   Prześledźmy pewien przykład. Osoby, które wpisują w wyszukiwarce jakąś frazę, np. ”książki dla młodzieży” są potencjalnie zainteresowane odnalezieniem informacji dotyczących książek dla młodzieży. Takim osobom warto podsunąć kilka tytułów, opisać je ciekawie i zachęcająco na blogu. Jest bardzo prawdopodobne, że któraś z tych osób zainteresuje się i zachęcona zgrabnym, oryginalnym opisem zechce kupić którąś z publikacji. Mamy więc zdefiniowany segment rynku – osoby zainteresowana zdobyciem informacji o książkach dla młodzieży. Oczywiście wśród tych osób wiele będzie zainteresowanych zdobyciem samych tylko tytułów książek dla młodzieży, inni będą zainteresowani omówieniami, streszczeniami takich książek, jeszcze inne osoby będą chciały poprzez tę frazę zorientować się jakie książki są „na topie” wśród literatury młodzieżowej.

   Bezpośrednio zakupem zainteresowanych będzie ok. 10 % osób wpisujących tę frazę w wyszukiwarce. Dlatego tak ważne jest, aby fraza charakteryzowała się jak największą ilością zapytań. Warto dla tych 10 % osób zrobić wszystko, aby twój blog znalazł się wśród pierwszych 5 wyników wyszukiwania. Jeśli uda Ci się to zrobić, wejdziesz na ścieżkę częstych i zadowalających prowizji.

Dlaczego pierwsza 5-tka wyników? Odpowiedź znajdziesz na poniższym rysunku.
Rys. Klikalność poszczególnych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.


   Jak widzisz wyniki z pierwszej 5-tki są klikane najczęściej (kolory "ciepłe"). Dalsze pozycje nie dają gwarancji zadowalającego zysku (kolory "zimne"). Między poszczególnymi pozycjami może występować różnica nawet kilkuset kliknięć! Twoim (i moim) celem będzie wprowadzenie Twojego bloga do pierwszej piątki wyników na frazę, którą wybrałeś wcześniej. Jeśli do tej pory sumiennie i dokładnie wykonywałeś krok po kroku moje zalecenia to nie powinieneś mieć problemu, aby w ciągu 90 dni wprowadzić swojego bloga do pierwszej 5-tki. A wtedy… zaczniesz zarabiać!

   Od czego zależy dobra pozycja strony w wyszukiwarce? Najogólniej mówiąc – pozycja w wyszukiwarce zależy od jakości strony „w oczach wyszukiwarki”. Google „ocenia” strony w oparciu o ściśle określony algorytm. Można powiedzieć, w dużym uproszczeniu, że jest to pewien filtr, przez który przechodzą wartościowe strony a zatrzymują się te, które nie spełniają kryteriów. Wartościowe strony otrzymują wyższe pozycje, a mniej wartościowe zostają w ogonie wyników wyszukiwania. Aby strona otrzymała wysoką pozycje powinna spełniać tych kilka warunków:


  1. Do strony muszą prowadzić linki z innych stron internetowych.
  2. Strona musi zawierać frazy (słowa kluczowe w tekście).
  3. Strony posiadające słowa kluczowe w domenie prościej jest wypozycjonować.
  4. Domeny starsze są wyżej indeksowane (mają lepszą pozycje) niż domeny i strony nowo powstałe.
  5. Strona powinna odsyłać do innych stron w Internecie (witryny – „ślepe uliczki” trudniej wypozycjonować).
  
Punkt 2 i 3 omówiłem w części IV przy okazji tworzenia bloga.

Ad. 4. W przypadku Twojego bloga, nowo utworzonego, domena jest bardzo młoda. Jeśli jednak wykonałeś wcześniejsze czynności dokładnie, tak, ja Cię uczyłem, a kolejne wykonasz równie sumiennie i dokładnie, zniwelujemy niekorzystny wpływ wieku domeny na pozycje  osiągane przez Twoją stronę, tak, że nie będzie on miał większego znaczenia.

Ad. 5. Istotą Internetu jest przekaz informacji. Jeśli twój blog odsyła do innych witryn, to jest wartościowy w oczach wyszukiwarki, ponieważ przekazuje informację, tworzy sieć linków, odnośników, powiązań. W przypadku Twojego bloga kilka linków do witryn serwisów partnerskich w zupełności wystarczy. Możesz zamieścić w blogu kilka linków do wartościowych stron informacyjnych powiązanych tematycznie z twoim blogiem.

Ad. 1. Punk ten wymaga szczegółowego omówienia. Pozwól, że w tym miejscu odwołam się po raz kolejny do teorii.

   „Inter-net” znaczy dosłownie „między-sieć”, to sieć powiązań, połączeń, linków i odnośników, stworzona, aby przekazywać, upubliczniać, odnajdywać, czynić dostępną INFORMACJĘ.

   Każda oryginalna, unikalna i wartościowa informacja jest cenna w sieci. Jeśli do Twojego bloga prowadzi duża liczba linków z innych stron, to wyszukiwarka postrzega taką stronę jako wartościową. Skoro bowiem strony w sieci kierują swoich użytkowników pod jeden adres, znaczy to, że znajduje się na nim coś godnego uwagi. Google każdej stronie przypisuje wartość liczbową (rangę) i porównuje na jej podstawie z innymi stronami „z branży”. Staraj się więc, aby do Twojego bloga prowadziło jak najwięcej linków z innych stron.


   Będąc przy temacie linków należy wspomnieć, że link linkowi nie równy. Jeden „mocny” link wart jest czasem więcej niż setka „słabych”. Stąd stronom nadawana jest wspomniana wcześniej ranga – PageRank.   

   PageRank, to wartość liczbowa w przedziale od 0 - do 10. Każda nowo powstała strona ma PageRank (PR) = 0. W miarę, jak strona dojrzewa, zyskuje coraz większą popularność, pojawiają sie do niej nowe linki w sieci, jej PR wzrasta. Ważne jest, gdy będziesz umieszczać odnośniki do swojego bloga w sieci, aby wybierać witryny o możliwie wysokim wskaźniku PR. Przyjmuje się, że aby skutecznie wypozycjonować witrynę na dobrych pozycjach w Google, należy dodawać linki do niej w serwisach o PR ≥ 3. Witryny z niższym PR nie są tak skuteczne. Wartość PR witryny internetowej możesz sprawdzić tutaj

   W następnym rozdziale zajmiemy się szczegółowo najważniejszą formą promocji Twojego bloga – pozycjonowaniem w wyszukiwarce.

1 komentarz:

  1. Z tą promocją i reklamą coraz ciężej. Nie da się ukryć, że każdy zaczynający nowy przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, czym jest rachunek uproszczony. Dzięki temu można sporo czasu i pieniędzy na początek oszczędzić :)

    OdpowiedzUsuń