Część III - Jak zaistnieć w sieci?


   W tej części kursu dowiesz się, w jaki sposób zaistnieć w sieci, co zrobić, aby kliencie szukali Twoich ofert, postów, ogłoszeń. Zagadnienie to wpisuje się w temat marketingu i reklamy  internetowej. Większości ludzi reklama kojarzy się ze spotem telewizyjnym, billboardem na ulicy, albo ogłoszeniem w radiu, prasie, bannerem lub obrazem na stronie internetowej. Formą natarczywej reklamy są wyskakujące okienka po wejściu na jakaś stronę. Przyznam, że ilekroć coś takiego widzę, czuję niechęć do tej reklamy i firmy, która ją zamieściła. A Ty, czy masz podobne odczucia? Nie dość, że takie reklamy są irytujące, to jeszcze są mało skuteczne. Ja nauczę Cię promować się bardzo skutecznie i co ważne tanio. Większość opisanych w tym kursie metod nie wymaga żadnego wkładu finansowego. Kurs napisałem z myślą o osobach, które nie dysponują pieniędzmi na rozpoczęcie działalności i dlatego będę kładł nacisk na metody skuteczne i nie wymagające wkładu własnego.

   Jako uzupełnieni tych metod podam Ci też sposoby promocji płatne i bardzo skuteczne. Postanowiłem, że jeśli zdecydujesz się zainwestować w reklamę, jej koszt nie przekroczy 200 zł. Przyznasz, że nie są to duże pieniądze, jeśli chodzi o reklamę. Przyjąłem taką kwotę, bo nie piszę kursu dla ludzi zamożnych. Leży mi na sercu, aby każdy, kto ma wiarę w odmianę swojego życia na lepsze – zrobił to, nawet, jeśli jego obecna sytuacja jest (pozornie) beznadziejna. Największe biznesy na świecie często powstawały z wielkiej biedy oraz ogromnej potrzeby zażegnania swoich kłopotów i ograniczeń.

   Pokażę Ci metody, dzięki którym za 90 dni zarobisz swoje pierwsze pieniądze w Internecie. A będzie to dopiero początek zmian Twojego życia na lepsze.

A więc do dzieła!

   Aby zacząć zarabiać w sieci musisz w niej najpierw zaistnieć. Możesz to zrobić na wiele sposobów: założyć profil na Facebooku lub Naszej Klasie, możesz pisać posty do serwisów internetowych. Możesz wysyłać wiadomości e-mail o swoich produktach i ofertach (byle by nie był to spam!). Ja jednak zaproponuję Ci założenie bloga tematycznego lub strony. To jest najlepszy sposób, aby zaistnieć w internecie i zdobyć klientów.

   Ponieważ nie chcesz inwestować pieniędzy w płatne domeny i serwery, proponuję Ci założyć bloga. Jest wiele serwisów, w których możesz to zrobić, np. Blox, Onet,WP, ja jednak proponuje Ci Blogger. Założenie bloga w tym serwisie, jest bardzo proste a jego obsługa (zarządzanie) intuicyjne. Blogger ma wiele możliwości zamieszczania obrazów, linków, plików audio, a to ma znaczenie dla Ciebie, jako przyszłego e-biznesmena. Bloga w Bloggerze możesz założyć tutaj

   Doszliśmy do momentu, w którym należałoby się zatrzymać, aby dokładnie przemyśleć kolejne kroki. Plan jest taki – chcesz założyć bloga. Trzeba się zastanowić, o czym ten blog będzie? Wbrew pozorom jest to bardzo ważne pytanie. Dla mnie, jeśli tworzę nowego bloga albo stronę, ten moment jest najważniejszy. Musisz pamiętać, że tematyka Twojego bloga musi być dostosowana z jednej strony do klientów, których chcesz na niego kierować, a z drugiej do produktów/usług, które chcesz na nim promować. Aby nieco rozjaśnić tę kwestie, pokażę Ci to na swoim przykładzie. Oto adres jednego z moich blogów – Syzyfowe prace, (utworzonego na Bloggerze)


   Blog ten stworzyłem do promocji książki audio – „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego.
Założyłem go specjalnie do promocji tej jednej książki audio. Jak widzisz blog ten ma tylko 3 podstrony, jest naprawdę „malutki”, ale za to bardzo „niszowy” – skierowany do wąskiej grupy osób szukających audiobook „Syzyfowe prace”. Jak widzisz, po kliknięciu w któryś z odnośników (tekstowy lub graficzny) klient przechodzi do księgarni, w której może kupić wspomnianego audiobooka. Jest to oczywiście księgarnia partnerska Nexto. Ty też możesz utworzyć podobny blog, nasycić go oryginalną treścią, obrazami udostępnionymi przez serwis partnerski i dostarczyć klientom wiedzę, której szukają. Pokazując Ci mojego bloga, chcę zwrócić Twoją uwagę na dwie bardzo ważne kwestie:

  1. O czym chcesz pisać blog?
  2. Do kogo go skierujesz?

   Jeśli teraz, przed utworzeniem bloga dobrze przemyślisz te dwa tematy, uczynisz wielki krok w przód swojego e-biznesu. Jeśli natomiast zlekceważysz te dwie sprawy i stworzysz blog „o czymkolwiek” dla wszystkich, z adresem jaki w danej chwili wpadnie Ci do głowy, nie zastanowisz się kogo chcesz na niego przyciągnąć – już teraz na początku zaczniesz piętrzyć przed sobą problemy jego promocji i zaczniesz pogrążać swój biznes, który nigdy nie stanie się dochodowy.

   W Internecie jest bardzo duża konkurencja. Klient, jeśli na Twoim blogu nie znajdzie tego, czego szuka, wyłączy go i prawdopodobnie nigdy już na niego nie wróci. Nie chcesz chyba tak tracić klientów?!

Czas odpowiedzieć na powyższe pytania.

   Weź do ręki ankietę osobowości, którą wypełniłeś w części II. Jeśli nie masz jeszcze sprecyzowanych myśli, przeczytaj ją jeszcze raz. Czy jest jakiś temat, w którym czujesz się „mocny”? Czy spotkało Cię w życiu coś, co odcisnęło na nim głębokie piętno? Może to była przykra sytuacja, a może radosna, budująca? Czy masz jakieś hobby, marzenia, jakiś cel w życiu? Czy kiedyś ktoś Cię za coś pochwalił, albo zganił? Co to było?
Zapisuj wszystkie myśli dwoma lub trzema wyrazami – twórz frazy. Oto przykłady:


- jeśli np. podczas nauki w szkole ktoś pochwalił Cię, że świetnie wygłaszasz referaty, to napisz na kartce „wygłaszanie referatów”, „wystąpienia publiczne”;

- jeśli Ty lub ktoś z twoich bliskich, doświadczyłeś w życiu jakichś trudności, spotkała Cię choroba, (np. stwardnienie rozsiane) nieszczęście, ale dzięki temu wiesz jak sobie z nimi radzić, napisz: „stwardnienie rozsiane przyczyny”, „stwardnienie rozsiane leczenie”, itd.;

- jeśli wychowujesz dzieci i widzisz, że radzisz sobie z tym doskonale, Twoje dzieci rosną zdrowe, Twoi znajomi z uznaniem chwalą Cię jako matkę lub ojca, napisz: „wychowywanie dzieci”, „jak wychowywać dziecko”, itp.;

- jeśli dobrze gotujesz, przyjaciele/rodzina zachwalają Twoje dokonania kulinarne, napisz: „gotowanie”, „zdrowe odżywianie”, „ smaczne potrawy”, itp.;
- jeśli przeczytałeś/aś w życiu ciekawą książkę, która zapadła Ci w pamięci, albo do której chętnie wracasz, napisz jej tytuł: np. „Ojciec chrzestny”, „Ania z Zielonego wzgórza”, itp.;

- jeśli nie masz jednej ulubionej książki, ale lubisz książki z jakiejś dziedziny, napisz to, np. „książki historyczne”, książki podróżnicze”, itp.

   Zadawaj sobie pytania z różnych dziedzin, wypisuj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy.
Czy widzisz, o co w tym chodzi? Musisz znaleźć swój mocny punkt, coś, co jest w Tobie pozytywne, dobre i może być wartościowe dla innych. Twoje doświadczenia, wiedza i umiejętności mogą być bezcenne dla innych. Ludzie każdego dnia szukają w Internecie informacji z różnych dziedzin. Dotrzyj ze swoimi informacjami do docelowej grupy odbiorców Twojego bloga.

Gdy Twoja lista będzie gotowa, określisz, jakie jest zainteresowanie „Twoimi” tematami ze strony internatów. W tym celu, aby przekonać się, który temat będzie najlepszym tematem Twojego bloga, skorzystaj z pewnego bardzo sprytnego narzędzia.

   Narzędzie propozycji słów kluczowych pomaga określić, jakie jest potencjalne zainteresowanie internautów słowami kluczowymi (w rezultacie informacjami, które za sobą niosą). Wejdź teraz do Narzędzia propozycji słów kluczowych, znajdziesz je tutaj (jeśli z jakichś powodów link nie działa, skopiuj do okna przeglądarki ten link:
To sprytne narzędzie pokaże Ci statystyki wyszukiwania Twoich fraz i zaproponuje frazy pokrewne. Wpisuj do okienka po jednej frazie ze swojej listy i na swojej liście obok każdej frazy zapisuj ilość wyszukiwań (rys.1) oraz ilość wyników w wyszukiwarce ( rys.2). Sprawdzaj też trend wyszukiwania każdej frazy (rys.3a i 3b).



Rys. 1. Narzedzie propozycji słów kluczowych.


Rys. 2. Strona wyników wyszukiwania Google.



Rys. 3a. Trend (rozkład wyszukiwań w czasie), przykład niekorzystnego trendu.




Rys. 3b Przykład korzystnego trendu




   Prześledź frazy, które podpowiada Ci Narzędzie, może wśród nich znajdziesz interesujące propozycje. Wypisz te, które wyszukiwane są co najmniej 6 000 razy w ciągu miesiąca. Frazy, które wpisywane są rzadziej niż 6 000 razy, nie zapewniają kierowania wartościowego ruchu na bloga. Warunkowo, możesz zainteresować się frazami, które mają mniejszą liczbę wyszukiwań, ale tylko, gdy „są bardzo konkretne i niszowe” i będziesz potrafił zaoferować osobom wpisującym je produkt/usługę/informację dopasowaną idealnie do ich zapytania.

   Należy podkreślić, że frazy szczegółowe są najwartościowsze. Cała filozofia marketingu internetowego polega na tym, aby je znaleźć i dopasować do nich ofertę. Dobrym przykładem jest fraza: „dziady 3 opracowanie”. Wpisuje ją miesięcznie ponad 23 000 osób, wyszukiwarka zwraca nieco ponad 80 000 wyników. Parametry więc ma świetne, teraz trzeba „pod taką frazę” znaleźć produkt, który osoby wpisujące ją do wyszukiwarki zechcą kupić.
(ps. nie próbuj tworzyć bloga na tę frazę, nie tylko ty czytasz ten kurs i jeśli więcej osób pomyślałoby o tym samym, to konkurencja na tę frazę wzrosłaby gwałtownie, a wtedy trudno byłoby wypromować swoją witrynę. Zapewniam Cię jednak, że podobnych fraz jest ogrom, znajdź je i postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami).

   Odradzam Ci frazy ogólne, np. „książki”, „poradniki psychologiczne", „wychowywanie”, oraz frazy niejednoznaczne, np. „syzyfowe prace” (nie wiadomo, czy ktoś, kto taką frazę wpisze w wyszukiwarce, chce znaleźć książkę „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego, czy chce się dowiedzieć, jakie prace miał do wykonania mityczny Syzyf, czy może ten ktoś chce się dowiedzieć, co oznacza to określenie, np. w kontekście używanym potocznie.

   Tak więc im bardziej precyzyjnie określisz frazy (czyli inaczej słowa kluczowe) tym wartościowszych klientów sprowadzisz na swoją stronę. Staraj się przy tym, aby frazy były zgodne z zasadami języka polskiego. Zdarza się, że frazy, które podpowiada Narzędzie propozycji słów kluczowych zawierają błędy ortograficzne, językowe, albo niewłaściwy szyk lub styl. Dzieję się tak, ponieważ internauci niedbale wpisują hasła do wyszukiwarki. Frazę, którą wybierzesz, będziesz używać na swoim blogu oraz w sieci, reklamując go, nie może więc zawierać błędów, źle by to świadczyło o Tobie i odpychało użytkowników. Jeśli któraś fraza niepoprawnie napisana, ma dobre parametry (ilość wyszukiwań i ilość wyników) sprawdź ją w poprawnej wersji. Jeśli również jej parametry będą zadowalające, możesz ja wybrać dla siebie.

   Teraz przechodzimy do wyboru jednej frazy spośród wszystkich, jakie wypisałeś/aś. Przeanalizuj jeszcze raz wszystkie wypisane przez siebie frazy. Wybierz spośród nich jedną, która najlepiej pasuje do wszystkich warunków:

  1. Fraza jest szczegółowa (jednoznaczna, „konkretna”).
  2. Fraza wpisywana jest w wyszukiwarce min. 6000 razy w ciągu miesiąca.
  3. Fraza ma możliwie stały lub rosnący trend.
  4. Google zwraca na daną frazę możliwie najmniej wyników (najlepiej poniżej 100 tys.).
  5. Fraza składa się z 2-3 wyrazów.

   Z doświadczenia zdradzę Ci, że znalezienie frazy, która spełnia wszystkie warunki jest bardzo trudne. Może się zdarzyć, że nie uda Ci się znaleźć takiej frazy w „swojej branży”. Jako pewne uproszczenie, przyjmij więc, że jeśli fraza spełnia 2 i 4 warunek, to już jest dla Ciebie wartościowa.

   Prawdopodobnie znalezienie właściwej frazy zajmie Ci kilka godzi, a nawet dni! Czas ten jednak nie pójdzie na marne. Jeśli przebrniesz przez tę część wdrażania swojego e-biznesu, to cała Twoja późniejsza praca przyniesie dobre rezultaty, w dość krótkim czasie.
Fraza, którą wybierzesz, posłuży do budowy domeny Twojego bloga. O tym w następnej części.

1 komentarz:

  1. Witam, mam pytanie. Ile taki blog promujący tego audiobooka "Syzyfowe prace" zarabia miesięcznie ? Tak mniej więcej ? Pytam z ciekawości. Pozdrawiam ;-)

    OdpowiedzUsuń